Sfaturi utile, de la un ortoped de top din echipa ACIBADEM

//Sfaturi utile, de la un ortoped de top din echipa ACIBADEM

Dr. Tekin Kerem Ülkü: despre monturi, chirurgia genunchiului, echipamente bune pentru sport și dieta pentru oase sănătoase

Ortopedia și medicina sportivă sunt specialități importante în cadrul clinicilor ACIBADEM, iar experții de top tratează cu succes zeci de sportivi atât din Turcia, cât și din alte țări. De altfel, mulți dintre fotbaliști, dar și alți sportivii români care fac performanță s-au operat și s-au recuperat spectaculos în spitalele ACIBADEM, după accidentari grave. Aceste cazuri rezolvate sunt posibile datorită tehnicilor și protezelor de ultimă generație, iar medicul Tekin Kerem Ülkü, specialist în chirurgia piciorului și traumatologie, este unul dintre membrii echipelor care operează frecvent sportivi, dar și alte persoane care au probleme osteo-articulare. Specialistul expune pe larg cele mai frecvente afectări osteo-articulare și vine cu recomandări generale în privința unui stil de viață sănătos menit să protejeze sistemul osos și articular.

Care sunt cele mai frecvente probleme pe care le diagnosticați la pacienții dvs.?

Dr. Tekin Kerem Ülkü: Eu tratez în special sportivi, practicanți ai baschetului, dar și ai altor sporturi. Aceste categorii de pacienți au mult mai des probleme la nivelul gleznei decât persoanele care nu fac sport regulat. Printre problemele pe care le tratăm se numără fracturile, rupturile de ligament, probleme la nivelul tendoanelor. Dar tratez și probleme care afectează femeile precum sunt deformările care apar la nivelul labei piciorului, de exemplu, monturile.

Cât de mult afectează purtarea pantofilor cu toc sănătatea piciorului?

Dr. Tekin Kerem Ülkü: Noi o considerăm un coșmar pentru picioare. Tocurile înalte sunt o mare problemă pentru că piciorul are o anumită configurație, iar purtarea acestora afectează repartizarea forțelor ceea ce duce la apariția unor probleme și a unor deformări permanente la nivelul gleznei și labei piciorului.

Cât timp poate purta o femeie tocuri fără ca sănătatea piciorului să-i fie afectată?

Dr. Tekin Kerem Ülkü: Nu e important doar timpul petrecut pe tocuri, contează și cât de des poartă o femeie pantofi cu toc. De exemplu, dacă o femeie stă pe tocuri zilnic, timp de o oră, în timp pot apărea probleme. De aceea, sfatul nostru pentru persoanele care preferă pantofii cu toc este să le poarte cât de puțin posibil. Dar și talpa plată a pantofilor sau a papucilor poate fi o problemă pentru că duce la creșterea presiunii în călcâi ceea ce poate provoca dureri, probleme ale gleznei și tendonului lui Achile.

Toate aceste probleme se rezolvă prin exerciții de recuperare sau doar chirurgia e soluția?

Dr. Tekin Kerem Ülkü: Dacă există deja o deformare avansată, aceasta nu poate fi rezolvată prin metode conservatoare. De exemplu, dacă o femeie se confruntă cu monturi, deformare care afectează degetul mare de la picior, aceasta nu poate corectată prin orteze sau dispozitive de silicon. Acestea doar reduc durerea, nu rezolvă problema. De aceea, este important să nu se ajungă la deformări importante pentru că singura lor rezolvare este chirurgia.

Se promovează multe metode naturiste și pantofi speciali destinați acestor probleme. Însă acestea nu sunt oare menite doar să amâne rezolvarea problemei care este una chirurgicală?

Dr. Tekin Kerem Ülkü: Una dintre prejudecățile legate de intervenția pentru hallus valgus (monturi) este că apar dureri postoperatorii, iar o alta susține că vindecarea durează mult. De aceea, unele persoane încearcă să o evite apelând la branțuri sau pantofi speciali care vin cu promisiunea rezolvării deformărilor, însă acest lucru nu se întâmplă niciodată. Ceea ce vreau să subliniez este că intervenția nu este atât de dureroasă, mai ales dacă se aplică o anestezie locală performantă. Și perioada de vindecare s-a redus datorită îmbunătățirii implanturilor ortopedice. Putem fixa foarte bine osul și nu mai punem piciorul în ghips. Acum 10 ani, după ce operam montul, puneam un ghips mare pentru a proteja oasele, dar astăzi, intervenția s-a simplificat foarte mult pentru pacient.

Ce ne puteți spune despre proteze și materialele din care sunt făcute acestea? Cum au evoluat acestea?

Dr. Tekin Kerem Ülkü: Tehnologia protezării și materialele folosite s-au îmbunătățit și se îmbunătățesc permanent, atât în chirurgia gleznei, cât mai ales în cea a genunchiului și șoldului. Calitatea materialelor folosite în timpul intervenției chirurgicale este foarte importantă, mai ales pentru pacienții de vârstă tânără și medie. În astfel de cazuri, încercăm să evităm pe cât putem intervenția chirurgicală. Dar dacă trebuie făcută, aplicăm tehnica cea mai performantă și folosim cele mai bune implanturi pentru ca acestea să reziste cât mai mult, iar pacientul să nu treacă prin mai multe intervenții.

Câți ani rezistă o proteză modernă? Poate fi garantată pe viață?

Dr. Tekin Kerem Ülkü: Nici o proteză nu este garantată pe viață. Totul depinde de tehnica chirurgicală pentru că inserarea protezei și integrarea acesteia cu oasele și articulațiile trebuie să fie cât mai bună pentru recuperarea optimă a funcțiilor locomotorii. Dar aș spune că, datorită progreselor făcute în privința materialelor cum sunt ceramica sau metalele speciale, durata de viață a unei proteze ajunge până la 20, 25 de ani, dacă este montată corect.

Ce ne puteți spune despre intervențiile chirurgicale? Cât de mult au evoluat?

Dr. Tekin Kerem Ülkü: Pe lângă materialele din care sunt confecționate protezele, și tehnicile chirurgicale au evoluat foarte mult, în special cele destinate protezării genunchiului. Astăzi, folosim tehnici care presupun protezarea parțială a genunchiului, ceea ce înseamnă doar protezarea zonelor afectate. În urmă cu câțiva ani, repararea unui genunchi afectat presupunea îndepărtarea totală a cartilagiilor și ligamentelor din articulația genunchiului și inserarea protezei. Aceasta era o intervenție mult mai complicată, care nu putea respecta întru totul biomecanica genunchiului. Astăzi, se recurge cu succes la protezarea parțială, iar rezultatele sunt foarte bune. Practic, reușim să scoatem doar țesuturile afectate, să le protezăm și să păstrăm țesuturile sănătoase. Aceasta respectă mult mai mult biomecanica genunchiului, perioada de vindecare este mult redusă, iar confortul pacientului este mult sporit. Cei care se operează prin această metodă pot juca tenis după sau pot practica chiar alte sporturi.

Ce înseamnă mai concret această protezare parțială?

Dr. Tekin Kerem Ülkü: La început, obținem o imagine tridimensională a genunchiului printr-o scanare cu rezonanță magnetică. Apoi, îndepărtăm porțiunea de țesut afectată, punem mici implanturi metalice care le înlocuiesc și protejează țesuturile sănătoase. Ligamentele anterioare și posterioare încrucișate rămân pe locul lor, ceea ce ajută mult în păstrarea funcțiilor biomecanice ale genunchiului.

Glezna este o zonă delicată a piciorului, dificil de reparat și recuperat. Sunt de evitat accidentările, mai ales din aceste motive?

Dr. Tekin Kerem Ülkü: Este adevărat că este o zonă mai delicată, dar are și câteva avantaje: de exemplu, cartilagiile pot fi mai ușor reparate decât cele de la genunchi. Dar zona este mai redusă ca dimensiune, iar ligamentele de aici sunt mai mici decât cele ale genunchiului. De aceea, este o adevărată provocare să le reparăm, iar intervențiile laparoscopice sunt laborioase.

Cât de important este să alegem corect pantofii atunci când facem mișcare? Cei care nu țin cont de acest aspect riscă accidente?

Dr. Tekin Kerem Ülkü: Da, trebuie să fim foarte atenți la alegerea echipamentului deoarece talpa pantofului este singura suprafață care atinge pământul. Fie că alergăm, fie că doar mergem, creierul își ia informația despre suprafața pe care suntem prin intermediul pantofilor. Noi diagnosticăm probleme la nivelul gleznei sau labei piciorului fie din cauza purtării unor echipamente neadecvate, fie a unor pantofi vechi. Pantofii trebuie schimbați după o anumită perioadă de purtare, iar în cei destinați activității sportive trebuie aleși în funcție de tipul de mișcare pe care o face persoana respectivă. De exemplu, anumiți pantofi sport sunt buni pentru alergare, alții sunt buni pentru tenis. Iar tehnologia actuală permite chiar personalizarea pantofilor, pentru fiecare purtător în parte.

Cât de importantă este menținerea greutății optime pentru evitarea problemelor? Pentru că există persoane care se confruntă cu un exces ponderal și fac sport fără să țină cont de acest aspect.

Dr. Tekin Kerem Ülkü: Practicarea sportului trebuie să se facă ținând cont de vârstă, dar și de condiția fizică, mai ales la vârstele a doua și a treia. Persoanele în vârstă trebuie să facă un check-up complet al stării de sănătate, iar dacă totul este în regulă, pot face mișcare. Persoanelor cu probleme de greutate le recomandăm  înotul sau mersul alert. Apoi, după o perioadă, când încep să slăbească, pot să crească intensitatea și durata antrenamentelor. Și evident, recomandarea noastră principală este ca toată lumea să facă regulat mșicare și să evite sedentarismul.

Cât este de importantă evaluarea copiilor înainte ca ei să intre într-un program de sport?

Dr. Tekin Kerem Ülkü: Întâi de toate, trebuie să vedem despre ce tip de practicare a sportului este vorba. Copiii pot începe cu activități sportive recreaționale și pot rămâne fideli unui tip de mișcare pe care-l permite constituția fizică a fiecăruia. Dar dacă vorbim despre un sport de performanță, atunci se impune un check-up și pentru cei mai mici, care include evaluarea inimii, a sistemului osos și articular, precum și alte teste. Se analizează modul cum merg, aleargă și abia apoi li se recomandă sau nu să facă sport de performanță.

Ce recomandări aveți pentru femei peste 40 de ani și pentru cele care au intrat la menopauză ca să-și mențină sănătatea oaselor, având în vedere riscul de osteoporoză?

Dr. Tekin Kerem Ülkü: Se știe că, mai ales după instalarea menopauzei, calitatea țesutului osos se deteriorează, iar recomandarea generală care vizează toate femeile la orice vârstă este să facă din sport un obicei sănătos pe viață. O altă recomandare se referă la menținerea greutății optime: orice kilogram în plus care este susținut de un sistem osos din ce în ce mai fragil crește riscul unor probleme de sănătate. De asemenea, recomandăm evaluarea periodică a densității minerale osoase. În funcție de rezultate, se pot lua tratamente care încetinesc afectarea osoasă dată de osteoporoză. Aceste terapii se îmbunătățesc permanent: de exemplu, terapiile bazate pe homoni pot menține în stare optimă sistemul osos.

Terapiile hormonale au și efecte adverse?

Dr. Tekin Kerem Ülkü: Dacă ne referim la suplimentele cu estrogeni, acestea au beneficii, dar prezintă și unele dezavantaje. De aceea, acestea trebuie luate numai după discuția cu un medic.

Cât de importantă este dieta echilibrată pentru menținerea sănătății sistemului osos și articular? Care sunt cele mai bune surse de calciu?

Dr. Tekin Kerem Ülkü: Din nefericire, organismul uman nu mai poate face stocuri de calciu după vârsta de 35, 40 de ani. Așa că excesul de lactate nu poate rezolva scăderea calității sistemului osos și nici nu poate preveni osteoporoza. Dar de la 10 ani și până la 30, consumul corect de lactate și suplimentele cu calciu, la recomandarea medicului, susțin cu brio sănătatea oaselor. Cât despre dietă, aceasta trebuie să fie cât mai echilibrată, bogată în legume și fructe, grăsimi bune și proteine din pește și carne albă.  Carnea roșie și lactatele trebuie consumate cu măsură.

Multe persoane optează pentru dieta vegetariană. Cât de periculoasă poate fi o astfel de alimentație pe termen lung, dacă sunt excluse proteinele și grăsimile de origine animală?

Dr. Tekin Kerem Ülkü: Unele persoane care țin diete vegetariene riscă să se confrunte cu carențe de minerale și vitamina B12. Această situație nu afectează direct oasele, dar poate avea un impact indirect asupra acestora. Sfatul meu pentru aceste persoane este să meargă regulat la medic și să ia suplimente care conțin elementele lipsă din dieta lor, precum fierul. Regimurile vegane și vegetariene nu afectează atât oasele, cât alte țesuturi precum mușchii sau sistemului nervos din cauza lipsei unor elemente importante din alimentație.

Ce ne puteți spune despre suplimentele destinate articulațiilor cum sunt cele cu glucozamină? Sunt eficace în cazul celor care fac sport?

Dr. Tekin Kerem Ülkü: Există câteva studii despre aceste suplimente și s-a dovedit că glucozamina este eficientă pentru metabolismul cartilagiilor, dar oamenii nu trebuie să se aștepte la minuni. Ajută până la un anumit punct, în anumite afectări ale cartilagiilor, dar în cazul unei degenerări articulare avansate, suplimentele nu pot face minuni. Mai există studii despre colagenul de tip II, eficace în metabolismul cartilaginos al articulațiilor.

2018-02-05T19:33:44+00:00